Przejdź do treści

Menu:

PKO BP stworzyło bariery dla niewidomych

Data: 3 kwietnia 2012

logo niedostępnego pko bp

Oto jak bank dokonał zmian pomijając zasady uniwersalnego projektowania i olewając testy z użytkownikami. Z dnia na dzień niepełnosprawni użytkownicy stracili możliwość korzystania z bankowości elektronicznej. Wstyd!

Bank utrudnił życie niewidomym klientom

PKO BP zmieniło kilka dni temu szatę graficzną swojej strony internetowej. Od tego momentu niewidomi praktycznie nie mogą korzystać z bankowości internetowej.

Hanna Pasterny ma 33 lata, mieszka w Jastrzębiu-Zdroju. Jest niewidoma, ale mimo niepełnosprawności radzi sobie doskonale. Skończyła Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych, krakowską Akademię Pedagogiczną i podyplomowe studialogopedyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest m.in. autorką książki „Tandem w szkocką kratkę”. Pracuje w Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych w Rybniku, prowadzi też zajęcia logopedyczne z przedszkolakami.

Pani Hanna ma konto w banku PKO PB. Opowiada, że na początku marca w biuletynie Inteligo przeczytała, że od 27 marca zmienia się szata graficzna strony internetowej. – Zwykle po tego typu zmianach strona była mniej dostępna. Natychmiast napisałam do banku, by przypomnieć o potrzebach niewidomych klientów. Wiem, że zrobiło to także co najmniej kilka innych osób – relacjonuje.

Niestety, obawy niewidomych okazały się słuszne. Nie są w stanie korzystać z bankowości internetowej. – Znikły przyciski „przelew jednorazowy” czy „przelew do ZUS”. Nie mogę też sprawdzić historii rachunku ani zdefiniować nowej płatności – wylicza pani Hanna.

Oczywiście od razu napisała do banku, ale nie dostała żadnej odpowiedzi. Jest jej przykro, że bank dyskryminuje niewidomych klientów, mimo że na nich zarabia. Pani Hanna mówi, że oczywiście mogłaby przenieść konto do innego banku, ale nie dość, że jest z tym sporo zamieszania, to jeszcze ponosi się straty z powodu np. zerwania lokaty.- Nie mam też gwarancji, że ten nowy bank za chwilę czegoś nie zmieni i również stanie się dla mnie niedostępny. Niedawno na liście dyskusyjnej niewidomych ludzie pisali o problemach z ING – dodaje kobieta.

Aneta Styrnik-Chaber z biura prasowego PKO BP zapewnia, że Inteligo intensywnie pracuje nad rozwiązaniem problemów, jakie pojawiają się przy korzystaniu z serwisu transakcyjnego przez osoby niewidome. – Do tego czasu klienci mogą dokonywać transakcji przez call center. Mogą również przez infolinię poprosić o przełączenie serwisu na starą szatę graficzną, w której możliwe jest swobodne korzystanie z konta – radzi. Dodaje, że przed wprowadzeniem nowej szaty graficznej bank przeprowadził testy, które wypadły pozytywnie i nie wykazały nieprawidłowości.

Autor: Ewa Furtak

Źródło:  Gazeta Wyborcza Katowice

Bądź na bieżąco - subskrybuj newsletter MoimiOczami.pl

Bądź na bieżąco – subskrybuj newsletter MoimiOczami.pl

Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

Dodaj komentarz do artykułu z Facebooka:

  • Michał Dziwisz

    03-04-2012

    Problemy z Inteligo na pewno będą mieć użytkownicy Window-Eyes i Firefoxa. Ten program odczytu ekranu nie lubi, jeśli elementami listy są jakieś elementy interaktywne i po prostu głupieje a niestety, Inteligo właśnie w ten sposób zrobiło sporo elementów nowej wersji swojego serwisu. Darmowy NVDA radzi sobie z tą stroną bez problemów.

  • Ekspert PKO Banku Polskiego

    04-04-2012

    Inteligo intensywnie pracuje nad rozwiązaniem problemów, jakie pojawiają się przy korzystaniu z serwisu transakcyjnego przez osoby niewidome. Do tego czasu klienci mogą dokonywać transakcji przez call center. Mogą również, poprzez infolinię, poprosić o przełączenie serwisu na starą szatę graficzną, w której możliwe jest swobodne korzystanie z konta.

    Przed wprowadzeniem nowej szaty graficznej przeprowadziliśmy testy, które wypadły pozytywnie i nie wykazały nieprawidłowości.

    Przepraszamy bardzo za zaistniałą sytuacje!
    Ekspert PKO Banku Polskiego

  • Jacek Zadrożny

    04-04-2012

    Bo trzeba wystąpić do sądu, a nie płakać i przenosić się do innego banku. Rok temu to samo było z ING i ludzie się przenieśli, po części zapewne właśnie do BP. I co teraz? Znowu się przeniosą?

  • Michał Dębiec

    04-04-2012

    Słuszna uwaga. Cieszę się, że mam konto w banku, który lepiej dba o Klienta. Współczuję tym, którzy padli ofiarą „unowocześnienia strony” i również doradzam zgłoszenie dyskryminacji do sądu i innych instytucji.

  • Piotr Czarnota

    04-04-2012

    Szkoda tylko że Polska ustawa antydyskryminująca wyłączyła osoby niepełnosprawne z możliwości dochodzenia swoich praw poprzez uregulowania antydyskryminujące. Niestety daleko nam do rozwiązań zachodnich…

  • Jacek Zadrożny

    04-04-2012

    Ale zawsze pozostaje ochrona konsumencka. Co prawda nikt tego nie próbował i nie wiadomo, czy zadziała.

Dodaj komentarz do artykułu przez formularz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz będzie widoczny na stronie, ale nie uczestniczy w dyskusji na Facebooku