Data: 8 grudnia 2011
Portal Allegro jest niekwestionowanym liderem pośród portali zakupowych. Zawdzięcza to przede wszystkim zdobytej popularności, dzięki której portal zawiera olbrzymią liczbę ofert. Nie oznacza to jednak, że każdy może w równym stopniu dokonać zakupów. Słabowidzący mają nielada problemy. Oto i one…
Muszę tutaj zaznaczyć, że tym razem nie dokonuję analizy pod kątem osób niewidomych. Korzystam ze standardowej funkcji podwyższonego kontrastu w systemie windows. W praktyce oznacza to, że tło serwisu jest zamieniane na czarne, tekst natomiast jest biały. Problemy, które wskażę poniżej dotyczą TYLKO tego, co widać (a właściwie nie widać) w trybie podwyższonego kontrastu. Są to ważne funkcje portalu, dlatego temat wydaje mi się istotny. Z opcji podwyższonego kontrastu korzysta tysiące osób z takimi schorzeniami jak zaćma, barwnikowe zwyrodnienie siatkówki, światłowstręt, stożek rogówki, jaskra.
Jak znaleźć menu?
Oto jak w standardzie podwyższonego kontrastu wygląda menu Allegro.

Dzieje się tak dlatego, że grafiki menu włożone są w CSS i mają nałożony pod spodem niewidzialny tekst (display none). To jedna z kilku metod (Fahrner – niestety najpopularniejsza) osadzania grafik, która jednocześnie powoduje brak dostępności. Gdyby zastosowano tutaj metodę osadzania Gilder/Levin lub Jefferies – mielibyśmy widoczne menu główne. Dla ciekawych o metodach osadzania grafik -> link.
Jak sobie z tym poradzić?
Najeżdżać kursorem myszy na czuja w ciemne puste miejsce – pojawią się przy nim tytuły linków (na szczęście są) i dzięki nim traficie do podstrony, której szukacie.
Jak wyglądają produkty w aukcjach?
Oto lista produktów, odpowiadająca mojemu zapytaniu. Jak widać nie ma przy nich zdjęć.

Dzieje się tak ponieważ zdjęcia na liście nie są umieszczone jako obrazy IMG.
Jak sobie z tym poradzić?
Nijak. Nie zobaczycie zdjęć na liście produktów, nawet jeśli na nie najedziecie kursorem.
Jak zapoznać się z produktem?
Oto karta wybranego przeze mnie produktu. Jak widać brakuje zdjęcia.

Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że zdjęcia nie są wstawione jako obraz IMG.
Jak sobie z tym poradzić?
Tutaj jest pewne rozwiązanie. Klikając na zdjęcie będziesz mógł je zobaczyć. Jest malutki prawda? Zwykle działa kręcenie kółkiem myszy i równoczesne przytrzymywanie przycisku ctrl. Tutaj nie zadziała (a przynajmniej nie tak, jakbyście chcieli).
Jak się kupuje?
Nic prostszego – kup teraz. Jednak nie widzisz tego jako przycisk ani nawet jako link.

Dzieje się tak ponieważ przycisk jest graficzny i nie ma ramki, która byłaby widoczna w trybie podwyższonego kontrastu.
Jak sobie z tym poradzić?
Nijak – zapamiętaj, że jak widzisz na ekranie „kup teraz” to znaczy, że możesz w to kliknąć. Kursor zmienia się w łapkę i tylko po tym wiesz, że to jest klikalne.
Zamówienie towaru jest dosyć proste i nie nastręcza problemów. Jak zapewne wiecie, po transakcji dobrze jest się odwdzięczyć komentarzem.
Jak wystawić komentarz?
Aby wystawić komentarz wystarczy wybrać z listy transakcję do skomentowania i… ocenić gwiazdkami poszczególne elementy – bez tego procedura komentowania nie zostanie ukończona. Oto jak widać gwiazdki do oceny.

Dzieje się tak, ponieważ system ocen nie jest klikalną grafiką IMG.
Jak sobie z tym poradzić?
Są dwie metody:
- Wyczuć delikatnie łapką kursora, gdzie zaczyna się pole z gwiazdkami i wystawić same najsłabsze oceny.
- Wyczuć delikatnie łapką kursora, gdzie kończy się pole z gwiazdkami i wystawić same najlepsze oceny.
Da się? Da się! Nie marudźcie.
Wierzę, że kiedyś, na sądzie ostatecznym Allegro klęknie przed tronem i załkane wychlipie: przepraszamy za utrudnienia – nie wiedzieliśmy, że osoby słabowidzące też korzystają z komputerów i łatwiej im kupować w sieci niż szwędać się po mieście ledwo widząc. Gdybyśmy jeszcze raz robili ten portal, to byśmy się wcześniej jornęli…
Komentarz będzie widoczny na stronie, ale nie uczestniczy w dyskusji na Facebooku
Michał Kokociński via Facebook
09-12-2011
Allegro chyba opacznie zrozumiało powiedzenie „zakupy w ciemno”
Michał Dębiec via Facebook
09-12-2011
Pod kątem osób niewidomych całkowicie jest jeszcze trudniej. Duża część problemów tyczy się samej użyteczności serwisu.
Michał Kokociński via Facebook
09-12-2011
Znając allegro – skomentowali by to tak: jesteśmy największym portalem zakupowym jak się coś nie podoba to zapraszamy do skorzystania z innych serwisów 🙂
Michał Dębiec via Facebook
09-12-2011
Swojego czasu Gadu Gadu na zgłaszane kwestie odpowiedziało mi: Dziękujemy, weźmiemy pod uwagę, odpowiedź znajduje się na naszej stronie. Nie muszę dodawać, że na stronie ani dudu? Odpowiedź dostałem po 3 miesiącach, więc długo nad nią myśleli. No i przestałem używać 🙂