Kategoria: Dostępna przestrzeń publiczna
-
Dostępność nowego dworca Łódź Fabryczna
Oto film Łukasza Słowika, który w przystępny sposób odpowiada na pytanie gdzie w Łodzi Fabrycznej czai się dostępność dla osób niepełnosprawnych. Polecam.
Czytaj cały artykuł » Dostępność nowego dworca Łódź Fabryczna
-
Dostępność imprez masowych
Imprezy masowe mnożą się wraz z kulturalnym rozwojem naszego kraju. Koncerty muzyczne zespołów polskich i zagranicznych, duże festiwale trwające kilka dni, kabaretony oraz wydarzenia sportowe – te wszystkie atrakcje są na wyciągnięcie ręki polskich amatorów rozrywki. Z perspektywy osoby niepełnosprawnej może się okazać, że jednak nie wszystkie, a uczestnictwo w części z nich może być stresującym doświadczeniem, choć widać chęci organizatorów, by osoby z niepełnosprawnościami nie były spychane na margines tych wydarzeń i coraz więcej udogodnień pojawia się na obiektach i w postawach obsługi wydarzenia.
-
Pieniądze w banku powinny być bezpieczne, ale także dostępne
Wraz z rozwojem technologii, Internetu i rynku finansowego, następuje także poszerzenie oferty banków dla klientów indywidualnych. Korzystamy dziś z wielu kont w różnych bankach, co wiąże się także ze zwiększoną liczbą kart płatniczych w portfelach Polaków i rzadszym gromadzeniem gotówki. Własne pieniądze mogą być momentalnie wypłacane i dostępne przez całą dobę, co daje ogromną wygodę i ścisłą kontrolę właściciela środków finansowych nad ich wykorzystaniem. Oferty bankowe przyciągają atrakcyjnym oprocentowaniem, łatwym dostępem do kredytów oraz przyjaznością dla klientów. Osoby niepełnosprawne także korzystają z tych ofert, choć często mają z tym duże problemy. Trend na rynku finansowym jest jednak taki, że wiele banków dokonało istotnych zmian, aby ich produkty i usługi były także dostrzeżone przez klientów z niepełnosprawnością. Poniższy artykuł jest częściowo subiektywną oceną tych zmian, ale także syntezą propozycji udogodnień opracowywanych przez środowisko osób z niepełnosprawnością.
Czytaj cały artykuł » Pieniądze w banku powinny być bezpieczne, ale także dostępne
-
Ruszyła maszyna po szynach ospale – dostępność transportu kolejowego dla osób z niepełnosprawnością
Podróże międzymiastowe lub międzynarodowe za pośrednictwem kolei wciąż dominują ponad komunikacją autokarową i lotniczą. Ta sytuacja jednak może się zmienić dzięki tańszym biletom lotniczym oraz poszerzanej ofercie połączeń drogowych, które bywają krótsze od podróży pociągami. Kolej jednak ma silne grono zwolenników, choć w praktyce nie ma chyba nikogo, kto nie narzekałby na punktualność pociągów, braki w informacji pasażerskiej oraz wydłużające się czasy przejazdów. Od stycznia do maja 2013 przewoźnicy kolejowi przetransportowali 112 283 pasażerów, co stanowi spadek o 2,14% w stosunku do analogicznego okresu w 2012 roku. Dla osób niepełnosprawnych podróżowanie pociągiem wciąż jest korzystniejsze finansowo, ponieważ przewoźnicy kolejowi muszą respektować ulgi ustawowe, a dodatkowo podróż jest wygodniejsza niż autokarem, zawsze bowiem można wstać, rozprostować kości, skorzystać z toalety. Czy jednak dworce kolejowe i tabor szynowy spełniają kryteria dostępności dla osoby niepełnosprawnej? Na jakie formy wsparcia może liczyć pasażer z ograniczeniem mobilności?
-
Wszystko o dostępności transportu publicznego – materiał z konferencji CATALIST
Z różnych względów zamieszczam dopiero po pół roku, ale tekst jest zdecydowanie aktualny.
22 i 23 marca 2012 w Urzędzie Miasta w Krakowie odbyła się duża konferencja poświęcona dostępności transportu zbiorowego dla osób o ograniczonej mobilności. Organizatorem konferencji „Dostępność i bezpieczeństwo w transporcie publicznym osób o ograniczonej mobilności” był Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa, przy wsparciu Bogdana Dąsala – pełnomocnika prezydenta Krakowa ds. osób niepełnosprawnych oraz Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego.
To pierwsze tak poważne spotkanie planistów transportu, pragnących dowiedzieć się więcej o barierach towarzyszących życiu osób z ograniczoną mobilnością (stwierdzenie to odnosi się do wszystkich pasażerów, którzy tymczasowo lub trwale są niepełnosprawni sensorycznie lub motorycznie). Konferencja okazała się inspirująca dla wielu uczestników, gdyż bezpośrednio po niej wiele napłynęło pytań na temat barier oraz próśb o propozycje ich zniwelowania.
-
System nawigacji Navatar dla niewidomych
Dosyć zdawkowa informacja, ale na pewno warto śledzić losy tego projektu. Nawigowanie wewnątrz budynków za pomocą smartfona – to byłoby coś (zakładając, że smartfony będą bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych).
Czytaj cały artykuł » System nawigacji Navatar dla niewidomych
-
Porady nie od parady: Niepełnosprawni na Euro 2012
Bardzo ciekawa dyskusja o przygotowaniu Warszawy do EURO 2012 pod kątem niepełnosprawności. Z pewnością można jeszcze ją rozwinąć i dodać garść problemów dotyczących niepełnosprawności sensorycznej, ale i tak audycja pokazuje poważne problemy z brakiem uniwersalnego projektowania w Polsce. Zapraszam do posłuchania.
Czytaj cały artykuł » Porady nie od parady: Niepełnosprawni na Euro 2012
-
Szkolenia kierowców nt. niepełnosprawności (Malbork)
Kolejne miasto zaczyna otwierać się na bezpośrednie metody współpracy z osobami niepełnosprawnymi. Szkolenie było niestety krótkie i zorientowane na jedną tylko niepełnosprawność (wcale nie główną, którą dotknięci są pasażerowie komunikacji miejskiej), ale doceniam fakt, że się odbyło. Oby więcej, oby częściej.
Czytaj cały artykuł » Szkolenia kierowców nt. niepełnosprawności (Malbork)