Kategoria: Transport
-
Okrągły Stół Transportowy (Kraków) – debata 2 i 3 – postulaty
Tym razem ze strony społecznej nie było konieczności zgłaszania postulatów dotyczących osób niepełnosprawnych. Dla porządku jednak zamieszczam postulaty, które padły podczas debaty II (Zasady kształtowania taryfy w transporcie zbiorowym) oraz debaty III (Priorytety w ruchu ulicznym pojazdów transportu zbiorowego).
Czytaj cały artykuł: Okrągły Stół Transportowy (Kraków) – debata 2 i 3 – postulaty
-
Okrągły Stół Transportowy (Kraków) – debata 1 i co z niej wynikło…
6 lipca odbyła się pierwsza debata merytoryczna Okrągłego Stołu Transportowego nt. roli transportu zbiorowego. Szczegółowe tematy:
A. Cel i rola systemu transportu zbiorowego.
B. Centrum miasta, obszary peryferyjne i podmiejskie.
C. Układ tras, częstotliwość kursowania, tabor.
D. Dostępność systemu transportu zbiorowego.W trakcie debaty zgłoszono kilka postulatów dotyczących osób niepełnosprawnych – w tym poście przeczytasz o nich, a także o pozostałych postulatach. Obejrzyj również relację wideo.
Czytaj cały artykuł: Okrągły Stół Transportowy (Kraków) – debata 1 i co z niej wynikło…
-
Nowa ustawa o Publicznym Transporcie Zbiorowym pod lupą – Michał Dębiec / Komunikacja Publiczna
Walka z dyskryminacją osób niepełnosprawnych w dostępie do budynków publicznych, informacji, edukacji, służby zdrowia i transportu jest wyraźnym kierunkiem w polityce Rady Europy. O ile wcześniej można było mówić, że jest to moda, dyktowana przez bogate przedsiębiorstwa prowadzące działania odpowiedzialnego biznesu, obecnie zmiany w legislacji krajów UE inspirowane są przez najwyższe organy wspólnotowe. Powstały rezolucje, które nałożyły na rządy Państw członkowskich obowiązki dostosowywania prawa w konkretnych dziedzinach życia społecznego. Czy powstające nowe ustawy spełniają cele postawione przez Radę Europy? W pewnym sensie tak, bo niektóre wytyczne są uwzględniane w ustawach, choć w bardzo mało precyzyjny sposób. Czy nowa ustawa o Publicznym Transporcie Zbiorowym ma szanse zniwelować dyskryminację osób niepełnosprawnych w dostępie do usług transportu pasażerskiego?
-
Dostępność jako element strategii zrównoważonego rozwoju komunikacji miejskiej
Problem dostępności przestrzeni publicznej dla osób niepełnosprawnych jest ostatnio często poruszany w mediach, a organy państwowe traktują go coraz poważniej. Świadczą o tym nie tylko pojawiające się publikacje na ten temat, ale także powołanie 10 marca 2011 roku specjalnej Komisji Ekspertów ds. Osób z Niepełnosprawnością przy Rzeczniku Praw Obywatelskich, powstanie Forum Dostępnej Cyberprzestrzeni przy Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych i organizacja kilku dotyczących tej kwestii szkoleń, między innymi dla pracowników uczelni wyższych, hoteli i restauracji. Temat zaczyna odgrywać coraz istotniejszą rolę w życiu miast i gmin, które chcą być dostępne ze względów turystycznych, wizerunkowych i ekonomicznych.
Czytaj cały artykuł: Dostępność jako element strategii zrównoważonego rozwoju komunikacji miejskiej
-
Nowe Mercedesy z głosowym zapowiadaniem przystanków w Krakowie
Bardzo się cieszę, że MPK SA w Krakowie wprowadziło do swojej floty autobusy z głosową zapowiedzią przystanków i panelami pokazującymi kolejny przystanek. Niby takie małe coś, a cieszy niezmiernie. Przeczytajcie i polubcie, by wiedzieli, że to właściwy krok. Przeczytaj całość
-
Ułatwienia w metrze: Jeszcze trochę poczekajcie
W Stołecznej Gazecie Wyborczej ukazał się artykuł o opieszałości Metra Warszawskiego we wprowadzaniu najoczywistszych form bezpieczeństwa na peronach stacji. Niewidomy student Filip, który dwa lata temu wpadł pod nadjeżdżający pociąg i stracił nogę – rozpoczął batalię sądową o odszkodowanie. Wydaje się, że widmo potężnych odszkodowań zaczyna działać delikatnie na wyobraźnię spółki. Obserwujemy sytuację bacznie. Zapraszam do lektury artykułu Wojciecha Karpieszuka.
Czytaj cały artykuł: Ułatwienia w metrze: Jeszcze trochę poczekajcie
-
Warszawska komunikacja miejska dla osób niepełnosprawnych cz. 2
Metro i kolej
Stolica jest jedynym miastem w Polsce, pod którym jeździ metro. Dotychczas ukończono linię z Kabat na Młociny przez centrum. Nie muszę tu pisać jak bardzo efektywne jest to rozwiązanie dla nowoczesnej aglomeracji miejskiej, natomiast muszę przyznać, że nie jest to dostępny środek transportu dla osób niepełnosprawnych. System bramek, do którego trzeba mieć przepustkę (przecież osoby niepełnosprawne nie korzystają z biletów w Warszawie) jest pierwszą barierą. Kiedyś takie przepustki były w dystrybutorach, ale już od kilku lat ich tam nie widuję. Po przejściówki trzeba zgłosić się do agendy ZTM na stacji metra Świętokrzyska.
Czytaj cały artykuł: Warszawska komunikacja miejska dla osób niepełnosprawnych cz. 2
-
Warszawska komunikacja miejska dla osób niepełnosprawnych cz. 1
Warszawska komunikacja miejska w dużej mierze przeszła już proces ukierunkowania się na dostępność dla osób niepełnosprawnych. Zawsze jest coś, co można poprawić, albo zrobić inaczej, ale mam wrażenie, że planiści stołecznego transportu wsłuchują się w potrzeby pasażerów. Jest wiele rozwiązań, z których korzystałem osobiście, które chciałbym widzieć w innych częściach kraju i które są godne polecenia, skoro sprawdzają się w stolicy Polski – mieście z kilkumilionową populacją.
Czytaj cały artykuł: Warszawska komunikacja miejska dla osób niepełnosprawnych cz. 1