Przejdź do treści

Menu:

„Ustąp miejsca – pokaż klasę!” – kampania edukacyjna ZIKiT (Kraków)

Data: 29 maja 2012

Ustąp miejsca - ciąża

W Krakowie ruszyła niezwykle istotna kampania edukująca pasażerów. Temat kampanii, jak w wielu innych miastach, dotyczy zwalniania miejsca osobom bardziej potrzebującym (nie tylko starszym). Problem jest ogromny i łączy się z zanikaniem empatii i wychowania w narodzie. Naklejki przypominają o tym, że osobie o kulach, rodzicowi z dziećmi, kobiecie w ciąży, niewidomemu i schorowanej osobie starszej miejsce jest naprawdę bardzo potrzebne. Miejsca specjalne bardzo często są zajęte i brakuje rekacji otoczenia. Oczywiście nie generalizuję – wiele osób ustępuje miejsca (głównie młodsze osoby), ale niestety – za rzadko. Brawo za pomysł kampanii. Wierzę, że kampania odniesienie porządany skutek, jeśli tylko naklejki na suficie będą w ogóle przyciągały uwagę…

„Ustąp miejsca – pokaż klasę!” – kampania społeczna ZIKiT

W każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Krakowie wyznaczone są specjalne miejsca (usytuowane najczęściej niedaleko drzwi) przeznaczone przede wszystkim dla:

  • niepełnosprawnych
  • kobiet w ciąży
  • osób z małoletnim dzieckiem na ręku
  • osób w podeszłym wieku

Siedzenia te są oznaczone specjalnymi piktogramami, dzięki którym pasażer zajmujący to miejsce wie, że powinien je ustąpić w momencie pojawienia się w pojeździe przedstawiciela jednej z wyżej wymienionych grup. Niestety z naszych obserwacji, a także coraz częstszych relacji pasażerów, wynika, że takie pożądane zachowanie nie zawsze ma miejsce. Pasażerowie z biegiem lat zdają się zapominać o priorytecie w zajmowaniu tych miejsc, jaki mają osoby potrzebujące. W związku z tym ZIKiT stworzył kampanię społeczną, która ma przywrócić świadomość pasażerów co do korzystania z siedzeń specjalnego przeznaczenia.

Ustąp miejsca - ciążaPierwszym krokiem Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu było zwrócenie się do Rady Miasta Krakowa z prośbą o zaostrzenie zapisów w regulaminie przewozowym krakowskiej komunikacji miejskiej. Od 16 maja jeden z punktów tego regulaminu brzmi:

„Pasażer, który bezpodstawnie zajmie siedzenie specjalne, oznaczone znakiem graficznym (piktogramem),(…) ma bezwzględny obowiązek zwolnić to miejsce, w razie zgłoszenia się osoby, dla której siedzenie takie jest przeznaczone.”

Drugim etapem działań miasta jest zamieszczenie we wszystkich pojazdach krakowskich przewoźników informacji (w postaci naklejek i spotów reklamowych) na temat przeznaczenia siedzeń specjalnych.

Ustąp miejsca - dzieckoCztery rodzaje naklejek pojawią się w pojazdach w przeciągu najbliższych dwóch tygodni. Zostaną one ulokowane w widocznym miejscu, w najbliższej okolicy siedzeń specjalnych. Główną częścią naklejek jest nowy piktogram, który w sposób bardziej obrazowy przedstawia grupy osób, które mają priorytet w zajmowaniu miejsc specjalnego przeznaczenia. W przyszłości ZIKiT planuje zastąpienie dotychczasowych piktogramów tym prezentowanym podczas kampanii.

Ustąp miejsca - kule

Partnerzy projektu:

  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie
  • telewizja M

Źródło: ZIKiT

Bądź na bieżąco - subskrybuj newsletter MoimiOczami.pl

Bądź na bieżąco – subskrybuj newsletter MoimiOczami.pl

Aby zapisać się do newslettera, wpisz swój adres email poniżej. Otrzymasz email z informacją, jak potwierdzić subskrypcję.

Dodaj komentarz do artykułu z Facebooka:

Dodaj komentarz do artykułu przez formularz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Komentarz będzie widoczny na stronie, ale nie uczestniczy w dyskusji na Facebooku